Het viel niet mee… Als verwende hotel-gangers, een vakantie boeken waarbij je wel het comfort, de vrijheid en de rust hebt, maar waar je ook je ding kunt doen met je kleine. Maar het is ons gelukt! Na een zoektocht van weken hebben we onze perfecte zonvakantie met baby gevonden 🙂

Begin september hebben we namelijk met z’n drieën 10 dagen mogen genieten van een heerlijke vakantie in Portugal.  In september is het er heerlijk weer en de topdrukte van het hoogseizoen is voorbij. Naast de rust, profiteer je in september ook van betere prijzen, zowel voor vliegtickets als voor overnachtingen.

De vliegreis

Wat ook fijn is aan Portugal, is dat het maar 3 uurtjes vliegen is. Het was de tweede vliegreis voor Sven (zijn eerste vlucht was naar Ijsland, dat reisverslag volgt nog), maar toch blijft het spannend. De vertrektijd van 7:00 uur betekende dat we om 3:30 uur van huis moesten vertrekken. We hebben 3:00 uur alles in de auto gestopt en vlak voor vertrek, Sven vanuit zijn bed naar de auto gedragen. Hij sliep in de auto lekker verder.

Onze vlucht ging gelukkig prima. Als je het spannend vindt om met je kleine het vliegtuig in te stappen, dan is de bestemming Faro (in september) een aanrader. Het vliegtuig leek wel een kindercrèche! Best wel relaxed, want je hebt begripvolle mensen om je heen en als je baby een keer huilt, valt dat niet eens op.

We hadden voor het eerst onze BedBox koffer mee, waardoor Sven heerlijk geslapen heeft. Een nadeel hiervan is dat je een extra stoel moet boeken. Een uitgebreidere review van de BedBox volgt later.

Transavia met baby

Huurauto

Via rentalcars.com hebben we een auto geboekt. Een 5-deurs auto (Mercedes A-Klasse) en natuurlijk een kinderstoel. De 5-deurs auto was geen overbodige luxe. De koffers, handbagage en buggy pasten er precies in. Alles was verder prima geregeld, dus een uurtje nadat we geland waren, konden we op pad.

huurauto

Luxe, kindvriendelijke accommodatie

Aangekomen bij ons resort “Praia da Luz”, bleek dat ons appartement al klaar was, waardoor we vroegtijdig konden inchecken. Het resort en ons appartement was zeer kindvriendelijk en van alle gemakken voorzien:

• Drie zwembaden, waarvan één een peuterbad
  • Een eigen kamer voor de baby, zodat je ook na baby bedtijd je eigen ding kunt doen
  • Kinderbed
  • Kinderstoel
  • Een lift (makkelijk met de buggy)

Heerlijke dagen

We hebben iedere ochtend gestart met een gezellig ontbijtje in het appartement. Als het tijd werd voor het eerste slaapje, stapten we meestal de auto in om mooie stadjes, bezienswaardigheden of een strand op te zoeken. Ergens lunchen, eventueel even boodschappen doen en terug naar het appartement, waar Sven zijn middagdutje kon doen. Als de temperatuur was gezakt gingen we eind van de middag naar het zwembad. Sven is gek op zwemmen en zijn nieuwe “babyfloat” was een ware hit! Omdat het pierenbadje ondiep was, kon hij zonder papa of mama lopen. Wat een feest!

Het slapen was de eerste dagen wel wat lastiger dan thuis. Sven werd ‘s nachts vaak wakker en hield zich netjes aan de Nederlandse tijd-zone, waardoor hij 5.30 – 6.00 wakker werd. Na een paar dagen ging dit alweer een stuk beter. Best spannend voor zo’n kleine, een nieuwe omgeving!

We hebben best veel van de Algarve kunnen bekijken, hieronder schrijven we over de bezienswaardigheden die we in de Algarve hebben bezocht.

Bezienswaardigheden Algarve

Praia da Luz

We zijn op een ochtend naar het strand van Luz geweest omdat het dan nog goed te doen was qua temperatuur en zon (parasolletje is wel nodig). Het strand van Praia da Luz is in deze tijd van het jaar erg schoon en lekker rustig. Genoeg plek om je spulletjes neer te leggen en je baby het strand te laten ervaren. De zee was wel te koud (voor een baby), maar even pootje baden is natuurlijk super leuk! Er zijn ligbedden en vaste parasols te huur, zelfs met WiFi als je wilt. Deze zijn vooral aan te raden bij harde wind. Het scheelt je een paar keer je parasolletje uit de zee vissen 😉

Strand Luz

Faro

Faro is het centrum van de Algarve, mede dankzij het vliegveld. Wij gingen naar Faro om het oude centrum te bekijken en om te winkelen in het super moderne winkelcentrum. Je kunt vlakbij het oude centrum parkeren in de parkeergarage van dit hotel. Vanaf daar loop je langs een haventje naar de oude stad. We hebben eerst aan de haven genoten van een heerlijke koffie en voor Sven een fruithap. Leuk uitzicht en lekker in de schaduw. Toen zijn we door de oude stad gaan wandelen (Sven in de buggy). Het is een super mooi gedeelte van Faro waar je je eeuwen terug waant. Veel oude gebouwen, kleine straatjes en gezelligheid. Je wordt verrast door de gekleurde huizen, de binnentuinen, de accordeon spelende senioren en de leuke pleintjes. Genoeg te zien dus. In de straten hangen veel schaduw doeken waardoor je er ook met strak blauwe hemel veilig kunt wandelen met je kleine. Na de lunch zijn we naar Forum Algarve shoppingmall gegaan. Een groot en westers winkelcentrum met winkels van de bekende merken en een grote supermarkt. Voor de kinderen zijn er auto’s te huur waarin je de kinderen van winkel naar winkel kunt rijden. Sven mocht even proefzitten voor de foto.

Faro oude stad

Forum algarve

Sagres en Sao Vicente

Eerst koffie voor ons en een fruithap voor Sven, bij Caffe Espresso, een geweldig (biologisch) koffietentje in Sagres. Sagres is een gezellige plek waar je veel surfers tegen komt vanwege de golven die hier te vinden zijn. Surfers zorgen meestal voor een leuke sfeer en cultuur, dit dorpje is zeker een aanrader.

Als je van Sagres naar Sao Vincente (meest westelijke puntje) rijdt, kom je langs prachtige kliffen (zoals Ponta de Sagres). Hier vind je ook de resten van een 18de eeuws fort. Het is zeker de moeite waard hier te stoppen voor het prachtige uitzicht en een mooie foto. Toen we aankwamen bij Sao Vincente bleek dit toch echt dé trekpleister van de omgeving te zijn. Al ver voor de ingang stonden auto’s geparkeerd en tourbussen met toeristen werden uitgeladen. Het uitzicht is prachtig! De vuurtoren zelf vonden wij niet heel spannend.

sagres

Loulé

Een leuk oud dorpje met gezellige kleine straatjes, lokale winkeltjes, straatmuzikanten en leuke bezienswaardigheden waaronder een kasteel. Loulé staat vooral bekend om zijn overdekte markthal waar locals verse vis, kaas, broden, kruiden etc. verkopen. Op de zaterdagen wordt deze uitgebreid naar buiten. De markt is druk bezocht door toeristen maar wel heel erg leuk! Tijdens zomermaanden kun je ook de gypsy markt bezoeken waar vooral heel veel namaak design te koop is. Alles is goed te doen met de buggy.

Loulé markt

Albufeira

Wij waren hier op een zondag. De kerkklokken luiden en we zagen de Portugezen (vooral de ouderen) naar de kerk gaan. Op het eerste gezicht leek het ons een leuk plekje. Zodra we in het centrum kwamen vloog het ons aan, ontzettend veel toeristen (we wisten dat het toeristisch was, maar dit hadden we niet verwacht). Er zijn veel restaurants met veel te dure koffie. We besloten een stukje door te lopen richting het strand. Overal waren mensen, overal was lawaai, kinderspeelgoed met geluid, muziek, lallende Engelsen, zingende zwervers en dat om 10.30 uur. Helemaal prima, maar dit is niet ons ding hoe mooi de stad ook is. We zijn gauw weer omgedraaid en richting appartement en zwembad gegaan.

albufeira

Ponta da Piedade, Lagos

Deze rotsen staan bekend als de meest gefotografeerde rotsen van Portugal. De erosie op deze rotsen is extreem, het schijnt zelfs dat als je goed kijkt je de fossielen van zeedieren kunt zien. Ooit was dit de zeebodem.

Met bootjes kun je tochten maken waarmee je tussen en soms zelfs onder de rotsen door vaart. Bij het uitkijkpunt zijn paden die je kunt bewandelen en de echte daredevils kunnen bovenop een andere rots partij klimmen en zo een prachtige foto maken. Boven is het prima te doen met buggy en kinderen (houd ze wel goed in de gaten). Wij hebben zelf alleen genoten van het uitzicht van bovenaf, prachtig!

ponta da piedade

Ferragudo

Wat een fantastisch dorpje is dit! Als je er naar toe rijdt, kijk dan vooral naar de oude fabrieksschoorstenen en de hoge lantaarnpalen op de rotondes. Op bijna allemaal huist een ooievaarsnest, heel bijzonder! Zodra je Ferragudo ziet liggen straalt het gezelligheid en rust uit. Een echt vissersdorpje met mooie huisjes tegen de bergen op, kleine gezellige straatjes met vele leuke winkeltjes, vele trappetjes (als je een andere route neemt prima te doen met de buggy), en een prachtig uitzicht: vele dobberende bootjes. In de haven zie je de lokale vissers aan het werk met netten en kooien, meeuwen die vis proberen te pikken van de vissers en van elkaar. Op het centrale plein is genoeg eetgelegenheid, de ene kant ala snackbar en de andere kant meer restaurantje/tappas. Het heerlijke aan dit dorpje is de authenticiteit. Super leuke dag gehad hier!

ferragudo

Monchique

Monchique was vorige week nog in het nieuws vanwege de grote bosbranden. Terwijl we de berg opreden, roken we een brandlucht. Hoe hoger we kwamen, hoe zwarter en kaler de berg werd. Het is een triest gezicht, en al helemaal als je je bedenkt hoeveel mensen hierdoor hun dieren, huizen of nog veel erger familie zijn kwijtgeraakt. We kijken om ons heen en genieten aan de andere kant van de weg van het prachtige uitzicht, daar lijkt het alsof er niks is gebeurd vorige week. We rijden nog een stukje hoger maar daar zit het potdicht, we zitten in een wolk. Helaas geen uitzicht vanaf het hoogste punt, maar wel onder de indruk rijden we de berg weer af. Monchique opzich is een leuk klein dorpje, leuk om even door te rijden of wandelen, maar verder is niet erg veel te doen.

monchique

Marque da Mina

Dit is een openluchtmuseum over de mijngeschiedenis in de omgeving van Monchique. Het is ook een soort kinderboerderij (geitjes, pony’s, koeien, wilde zwijntjes een speeltuin), met daarbij een museum in een traditioneel oud huis, en geschiedenisles voor de ouders. Ik denk dat het leuker is als je kind(eren) wat ouder zijn, onze Sven had weinig interesse in het park. Wel leuk om gezien te hebben, maar wij persoonlijk vonden het niet heel speciaal.

parque da mina

Ons eindoordeel

Portugal is een kindvriendelijke bestemming waar je heerlijk kunt genieten van zon, zee, strand en zwembad. Het is een absolute aanrader als zonvakantie met baby!